[metaslider id=480]

Åpning av utstillingen: lørdag 18. november kl. 13:00
Åpningstider: Lørdager og søndager 11-15
Adresse: Vestregate 4, 4876, Utstillingsperiode: 18.11 -17.12.2017

40 grafiske verker fra 10 billedkunstnere vil fylle Reimanngården på årets adventsutstilling: Bjørn Aurebekk, Camilla Malmquist, Hanne Grete Einarsen, Jeannie Ozon Høydal, Kari Adora Hauge, Kari Glomsaas, Nina Due, Odd Harald Melseth, Tove Krogh og Terje Ythjall viser ulike grafiske verk. De ti billedkunstnerne representerer varierte grafiske teknikker, ulike generasjoner, og stort mangfold både i stil og innhold i sine verk. Hver kunstner har med 4 verker i forholdsvis små formater.
Litt om de ulike grafikerne:

Bjørn Aurebekk (f. 1948 i Vest-Agder). Autodidakt, men gått i lære hos: Kjell Nupen, Birger Bøksle, Håkon Grønlien. Arbeider for det meste med figurativt maleri/tegning  samt litografi og dyptrykk. Aurebekk har deltatt på juryerte utstillinger: Sørlandsutstillingen, Agart World Print Festival, Slovenia 1998,, Agder Kunstnersenter 2010. Han har også hatt separatutstillinger en rekke steder i Norge og også i Sverige, Finland, Tyskland og Montenegro. Han har dessuten deltatt på en rekke kollektivutstillinger i Norge, Sverige og Tyskland. Aurebekk er innkjøpt av blant annet: Aust-Agder Fylke, Kristiansand kommune, Uppsala kommune og Stadt Münster i Tyskland og også til en hel del samlinger. Han har hatt et utsmykningsoppdrag på Aust-Agder Sentralsykehus.

Camilla Malmquist (f. 1981 i Oslo). Utdanning fra Kunsthøyskolen i Oslo (2003 – 2007) og (2011-) 2012. Studerte også ved China Academy of Art i 2008. Arbeider med forskjellige type medier som spenner i uttrykk fra tegning, akvarell, fotografi, ulike grafiske teknikker til rominstallasjoner. Et underliggende tema i Camilla Malmquists arbeider er avhengigheten mellom natur og kultur, men også mellomrommene, overgangene og mulighetene som ligger i all vekst. De siste årene har byutviklingen på sørøstkysten av Kina vært hennes utgangspunkt. Det er et område i kontinuerlig forandring, der det nye konstant erstatter det gamle. Den økende urbaniseringen gjør at naturen gradvis forsvinner eller kun står igjen som arkitektonisk dekor, samtidig som viktig historie går tapt. I 2011 hadde Malmquist et arbeidsopphold i Kina, hvor hun studerte Suzhous berømte hager. Tittelen på prosjektet viser til hennes 53 dager med studier i disse hagene. Gjennom rekonstruksjon og dekonstruksjon tar hun tak i det hun så og tegnet der. Med valg av arbeidsmetode, materiale og teknikk ønsker hun å oppnå en ro og meditativ tilstand, lik den hun opplevde i Suzhous hager. Arbeidsprosessen står derfor sentralt i alle arbeidene hennes. Hun har blant annet stilt ut flere ganger i Kina, i Galleri Norske Grafikere og i Nordnorsk kunstnersenter, Svolvær.

Hanne Grete Einarsen, (f.1966 Nord-Troms), med røtter fra Kjøllefjord i Finnmark hvor folk som sjøsamer levde av fiske. I 2005 flyttet hun til Snefjord, Finnmark, der hun nå bor og arbeider. Hun har utdannelse fra Kunstskolen i Kabelvåg, Vestlandets Kunstakademi, og fra høgskolen i Bergen. Arbeidene hennes viser et mangfold hva teknikk angår. Hun kombinerer også ulike teknikker. Verkene synes å være strukturerte rundt motsetningsprinsippet. Det dype alvoret som kan anes i fortellingen bak en av seriene står i sterk kontrast til det myke, pastellkrittet hun har valgt å uttrykke seg gjennom. Lek og humor opptrer sammen med alvor og dybde. Det såre med styrke. Glede med sorg. Slike kontraster fremstår i spenningen mellom tema og teknikk, men også innenfor motivene. Har stilt ut blant annet i Alta, Karasjok, Tromsø og Bergen og i England, Russland og Italia. Hennes kunst er blant annet innkjøpt av Finnmark Fylkeskommunen og Sametinget.

Jeannie Ozon Høydal  (f. 1960, i Halifax, Canada), bor og arbeider nå i Kristiansand. Hun har sin utdannelse fra NSCAD University i Canada. Ozon Høydal er en allsidig billedkunstner som hovedsakelig arbeider med maleri, grafikk og skulptur i sitt atelier på Myren Gård. Ozon Høydals motivvalg spenner fra figurativt til nonfigurativt, og hun arbeider med flere ulike motivkretser parallelt. Viktige tema i arbeidene hennes er farge, mønster og humor. Ozon Høydal er kjent for sine sjelfylte og ofte humoristiske saueportretter, der hun boltrer seg i norske tradisjoner som strikkemønstre, folkedrakter og rosemaling og serverer et skråblikk inn i den norske folkesjela.

Arbeidene til Ozon Høydal har blitt vist i gallerier, kunstforeninger og museer rundt om i Norge, Danmark og Canada. Hennes arbeider er innkjøpt av flere offentlige og private instanser.

Kari Adora Hauge, (f. 1943), har utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo (1974 – 79) og ved La Llotja i Barcelona (1992 – 94). Har blant annet deltatt på flere utstillinger i Oslo, Bergen, Barcelona og ved Lousiana i Danmark, i Finland og Kina. Hauge er innkjøpt av både kunstindustrimuseet og Riksgalleriet. Arbeider med litografi, linosnitt og tresnitt og farger er viktig for henne. Hun bruker dyr som motiver og liker formen på dyr som form i seg selv. Prøver å fremstille dyr i posisjoner som mennesker kan kjenne seg igjen i og som beskriver følelser.

Kari Gomsaas (f. 1935 i Bergen). Utdannet ved Nansenskolens Kunstfaglinje 1987-89, ved Fredskorpset i Tanzania i 1979-81 og hospiterte ved Institutt for Form og Farge, Arkitektavdelingen NTH i Trondheim, 1962-65. Arbeider vesentlig med tegning og grafikk, ofte basert på inntrykk fra reiser og opphold i den tredje verden – spesielt Afrika sør for Sahara. Hun har blant annet stilt ut ved Lørenskog Kunstforening, Badeparken i Sandefjord, Dalype galleri og Galleri 69 ved Grünerløkka Lufthavn i Oslo, Sandefjord Kunstforening, CAK (Center for Afrikansk Kulturformidling)i Oslo, Galleri Parken i Bergen, Skåtøy Kafé og Galleri i Kragerø og Bergen Internasjonale Kultursenter. I tillegg har hun deltatt på en rekke gruppeutstillinger i både inn- og utland. Glomsaas har mottatt flere stipender, blant annet fra Norske Kunstforeninger, Utenriksdepartementet og Norsk Kulturråd. Hun er blant annet innkjøpt av Sandefjord Kunstforening, Bergen Internasjonale Kultursenter og Nordic Black Theatre, Oslo.

Odd Harald Melseth (f. 1954). Har utdanning fra Bergen Kunsthandverkskole og Vestlandets Kunstakademi i Bergen. Arbeider med maleri, olje og akvarell og i de siste årene mest med grafikk, silketrykk og litografi. Arbeider som verksmester ved det som nå har blitt: “Fakultet for Kunst, musikk og Design”, ved Universitetet i Bergen, med ansvar for alt som har å gjøre med grafikkverkstedet. Han har arbeidet mye med å finne ut nye måter å trykke og lage silketrykk og litografi  de siste årene. Melseth har blant annet stilt ut ved: Café Opera i Bergen, Galleri Bi-Z i Kristiansand og på flere kollektivutstillinger inn- og utland og mottatt en rekke stipend. Er innkjøpt av Nordtrøndelags fylkesgalleri og Bergen kommune.

Nina Due (f. 1948). Hun har sin utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, 1969-73 Oslo, og Statens Kunstakademi i 1973-79. Nina Due arbeider med koldnål på sink når hun lager bilder. Det er en spontan og direkte uttrykksform som ligner på tegning. Hun arbeider figurativt og motivene hennes er inspirert av drømmer og meditasjon og hun vil gjerne at bildene er rene og enkle. Nina Due har hatt en rekke separatutstillinger i hele Norge. Hun var i 1988 med på utstillingen «I stedet for Munch» Munch museet, Oslo og også deltatt på mange gruppeutstillinger, blant annet mange ganger på Statens høstutstilling i Oslo og på Galleri F 15 i Moss.Hun er innkjøpt av: Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Kulturutvalget i Oslo. Nina Due har hatt utsmykningsoppdrag blant annet ved Grindbakken Skole i Oslo, Tonstad Kulturhus, Torget i Molde, Glemmen bo- og sykehjem i Fredrikstad.

Tove Krogh (f. i Danmark i 1957). Utdannelse fra Kunstakademiet i København og Århus Kunstakademi, på grafisk linje. Kom til Norge1992 og bodde  5 år i Bykle, men er nå bosatt i Søgne utenfor Kristiansand. Tove Krogh holder til på Fellesverkstedet Myren Grafikk, hvor hun arbeider med dyptrykk. Det vil si at motivet risses, males eller innlyses på en kobberplate, som deretter etses i et syrebad. Platene innfarges og trykkes opp på hverandre på fuktet bomullspapir. Både bearbeiding av platene og trykking er tidkrevende og derfor er denne teknikk ikke særlig utbredt lengere. Motivene til  Kroghs bilder kommer oftest fra hennes nære omgivelser. Gjerne med utgangspunkt i tegninger fra hennes alltid nærværende skissebok. Tove Krogh har hatt mange utstillinger både i Norge og i utlandet og også laget mange illustrasjoner til bøker og bokomslag.

Terje Ythjall (f. 1943). Utdannelse fra Statens kunstakademi i Oslo under professor Ludvig Eikaas. Arbeider hovedsakelig med maleri. Grafikken anvendes ofte, helt eller delvis, som et bildegrunnlag for et senere maleri. Bildets innhold og tolkning ligger i betrakterens øye. Ythjall ser på sine arbeider som bilder til historier som ennå ikke er fortalt. Han har vært med på Statens høstutstilling årlig fra 1970 til 1983 og hatt en rekke utstillinger ved Galleri Haaken. Ellers har han hatt mange andre separat-utstillinger i Norge, Danmark og Sverige. Ythjall har vært med på en rekke gruppeutstillinger både i Norge og Sverige.  Han er innkjøpt av blant andre: Nasjonal-galleriet, Norsk Kulturråds Samlinger, Utsmykningsfondet for nye statsbygg, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Riksgalleriet, Svenska Statens konstråd.