11. oktober – 2. november 2014

«Half Successful Fragments of Good Possibilities»

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 11.oktober klokken 13.Utstillingen varer til 2. november.

Igland arbeider med tekstil konstruksjon i form av skulptur og installasjon.I utstillingen Half Successfull Fragments of Good Possibilities har Igland latt seg inspirere av rester fra trikotasjeindustrien – materielt, visuelt og konseptuelt.

De visuelle utrykkene er kommet ved å eksperimentere med den industrielle rundstrikkemaskinen som et konseptuelt utgangspunkt, men med håndverkets frihet som tilnærming.

Utgangspunktet for utstillingen er to helautomatiske industrielle strømpestrikkemaskiner og ca 100 kg garnrester. Etterkommere av tekstilingeniør og sokkestrikker Olaf Salte har arvet hans strømpestrikkeri, men er uten kunnskap til å drive maskinene og strikkeriet videre.

En tendens vi har sett over lengre tid er hvordan den lokale industrien legges ned eller flyttes. Maskinene, materialene og kunnskapen med dem, er i ferd med å gå bort.

Et aspekt til arbeidet med prosjektet er hva slags kunnskap og verdier vi velger å ta med oss videre og hva vi velger bort.

Jeg studerer maskinene. De forteller meg en historie. En historie jeg bare delvis forstår. Resten må jeg tilføye selv, med min egen forestillingsevne og fantasi. Dette er min situasjon, og mitt utgangspunkt. Fragmentert faktakunnskap og fantasi. Koblingen mellom noe konkret og abstrakt, det kontrollerte og det frie.

Et annet aspekt i arbeidene er hvordan industriell og maskinell produksjon påvirker et kunstnerisk utrykk, versus et utrykk der hendene og kunstnerens egne intuitive tanker og ønsker får fritt spillerom.

Om Kunstneren:

Elin Igland (f.1982) har sin utdannelse fra Kunsthøyskolen i Bergen og Kunsthøyskolen i Oslo. Hun er født og oppvokst i Grimstad. Hun har gjennom utdannelsen erfaring fra vev- og tekstilindustrien i Asia, Europa og Norge, hvor maskinene setter grenser for hvilke utrykk som kan fremstilles. Arbeidene er preget av denne erfaringen, og trangen til å eksperimentere med hendenes frie mulighet til produksjon.