True Colours #21, olje på lerret, 87 x 145 cm

Jone Skjensvold har jobbet med det spirituelle i kunsten over lang tid. Han hadde tidligere et eget prosjekt for dette arbeidet, atotal, med vekt på ritualer og performance. I de senere år har spiritualiteten kommet til uttrykk gjennom hans malerier, en reise inn i fargenes mysterium.

På utstillingen i Grimstad Kunstforening viser Skjensvold verk fra to nye maleriserier, True Colours og Komposisjoner. Begge seriene har fokus på fargenes relasjoner, og er bilder på hans søken etter fargenes optimale samklanger. I arbeidet jobber han med prinsippene kontrast, harmoni, balanse, dynamikk og rytme. Han benytter et forenklet billedspråk, abstrakt og fargesterkt, og ved å skape  illusjoner av transparens gir han bildene sine et indre lys. I prosessen går han grundig og analytisk til verks, der alle maleriene først utarbeides som digitale skisser. Deretter begynner den fysiske fargeblandingen, et konsentrasjonsarbeid som gjør at han sjeldent blander og maler mer enn én farge pr dag. I tillegg til malerier viser Skjensvold noen arbeider fra sitt spirituelle prosjekt atotal, samt en bok om dette prosjektet, med dokumentasjon av performance, happenings og utstillinger fra perioden 1995 – 2011.

Jone Skjensvold har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi i Oslo. Han har en hyppig utstillingsfrekvens, med separatutstillinger i gallerier, kunstforeninger og kunstsentre over hele landet, og i Norden. Han er innkjøpt av Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Helse Førde, Kunst på Arbeidsplassen, og til flere private samlinger. Skjensvold har mottatt en rekke stipender for sitt kunstneriske arbeid.