HÅP
Mia Adele Abrahamsen
Akryl på lerret, 2020

Det er noe Mona Lisa-aktig over dette verket – er personen glad eller trist? Håpefull eller sorgfull. Verkets tittel avslører kunstnerens motivasjon. Kunstnerens valg av mørke farger kan gi assosiasjoner om at personen i motivet har funnet håp i en ellers dyster tilværelse. Ved første møte er det noe ungdommelig og uskyldig som står frem i Abrahamsens maleri. Noe nakent og rent. Samtidig kan man ane en viss sorg, muligens på grunn av kunstnerens valg av regnaktige malingsflekker og bakgrunnsfarge. Det grå håret står i kontrast til personens unge ytre. Fjeset er lyssatt og har nærmest en suggererende effekt som trekker betrakteren inn i maleriet. Dette er det desidert mest utarbeidede elementet i motivet. Utførelsen er meget god, og fjeset trer desto tydeligere frem ettersom kunstneren har valgt å ikke fullføre de andre elementene i motivet i like stor grad. Maleriet skiller seg ut fordi motivet treffer juryen i hjerterota og vekker omsorgsbehovet i oss, muligens også på grunn av tiden vi lever i, der ungdommen er en av gruppene som kan ha størst psykisk påkjenning og usikkerhet under karantene og sosiale begrensninger. Fremtiden er usikker, og de unge er fremtiden. Samtidig kan vi ane at vi ikke trenger å være så bekymret – denne unge damen i motivet er målbevisst og sterk nok til å klare seg sjøl. Dette kommer til å ende godt. Alt blir bra.


Hytte ved sjøen?
John R. Disley
Maleri

John Richard Disley, Hytte ved sjøen?, 30x40 cm, Akryl på duk, kr. 800,-

Maleriet er utført i en enkel og naivistisk stil, og vil kanskje med sitt lille format og relativt enkle utførelse være lett å se forbi, men det var noe som fikk juryen til å vende tilbake til dette bildet og undres over dets mange elementer.

Maleriet har noe underlig og nesten humoristisk over seg, men det er også noe urovekkende. Hva er det egentlig vi ser? De fargerike båtene og solnedgangen står i kontrast til den hvite snøen, kanonene og de store mørke bygningene som man kan se tvers gjennom, som tomme skall kan man kanskje tenke. Og hva betyr egentlig flagget nede til venstre? Eller er det port, som stenger noen ute? Maleriet er figurativ og har samtidig noe uforståelig over seg, et innhold og en komposisjon som evner å vekke tanker og diskusjon.

For de som er kjent med sørlandsbyene kjenner man kanskje igjen Holmen i Risør, med sine kanoner, kran og båtopplag, men scenen kunne like gjerne vært hentet fra en av de andre sørlandsbyene, som feks Grimstad og Torskeholmen.

Tittelen Hytte ved sjøen? peker på en tematikk som er relevant for alle sørlandsbyene. Hvor industrien og historien viker for store utbyggingsprosjekter. Utbyggingene har i hovedsak til hensikt å være hytte ved sjøen korte perioder av året, og står ofte tomme i årstiden som gjengis i maleriet; vinteren.