Foto av kunstverket: "Kjøkkenhåndkle", 63x42cm, silketrykk.

Foto av kunstverket: «Kjøkkenhåndkle», 63x42cm, silketrykk.

Borghild Rudjord Unneland (født 1978 i Oslo) har vokst opp på Lista, men bor nå og arbeider i Bergen. Hun har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og har etter endt hovedfag i 2003 vært en synlig og aktiv utstiller ved en rekke norske og internasjonale gallerier som for eksempel  Galleri Soft, Kristiansand Kunsthall og Gustavsberg kunsthall i Stockholm. Unneland er innkjøpt av Bergen kunstmuseum KODE.

Hun har laget flere utsmykkinger, bla til Haraldsplass sykehus kapell og Kleppestø Helsetun og gateutsmykking i Farsund sentrum.

Borghild R. Unneland arbeider fortrinnsvis med installasjoner, og benytter hverdagsobjekter som viktige virkemiddel. Forholdet mellom det tenkte og det materielt tilstedeværende er en kjerne i hennes arbeider. Verkene kan oppfattes som dikt i fysisk form, der sammenhengene som oppstår i møtene mellom ulike objekter og materialer, kan danne assosiative forbindelser – som strofer i et dikt.

I Grimstad kunstforening viser hun arbeider som alle tar utgangspunkt i en tekstil egenskaper og assosiasjoner.