​Brudekrone fra Oppdal. Rekonstruert og laget av Ernst Ziesler. Sølvkniplinger, løv i messing, forgylte blader av klutepapir, glassperler og plantefargede ulldusker. Foto: Eva Brænd

Ernst Ziesler, fra Hisøy i Arendal, er en knipler også godt kjent utenfor Norges grenser. Han begynte å kniple på nittitallet og fra da av har han stadig lært mer om å kniple og om kniplingens utvikling i Europa. Både om kniplingenes skjønnhet, økonomiske betydning og historien til denne håndverket. Ved å reise rundt og lete fram gamle kniplinger fikk han mer og mer kunnskap om knipling og om hvordan hvert sted hadde  ulike mønstre forskjellige steder. Ved å studere disse nøye, klarte han å rekonstruere dem.  Dette gjorde at han ble en spesialist på kniplinger og fikk stor anseelse både i Norge og andre land. Han har holdt kurs og deler gjerne av sin kunnskap.

Kvalitet på knipletråden er viktig og Ziesler og han har fått tak i sin tråd i Lyon i Frankrike. Men når han ikke har fått tak i tråd derfra har han laget sin egen knipletråd.

Man er ikke sikker på hvor de første kniplingene oppsto, for både Italia, England og Frankrike, mener kunsten å kniple oppsto hos dem.  Ziesler selv mener at denne kunsten kanskje oppstod i i Asia i traktene rundt Svartehavet.

Det var spesielt i perioden  fra ca 1700 til 1900, at det ble laget mye kniplinger i Norge. Pga. innflyttere, reising og handel ble norske kniplinger påvirket av kniplinger fra andre europeiske land.

Teksten bygger på en artikkel fra Magasinet BUNAD nr. 1/05 skrevet av Heidi Fossnes