Ved årets Vårslepp 2019 fikk publikum anledning til å stemme frem sitt favorittbilde. Etter endt opptellingen har vi nå gleden av å presentere vinnerbildet!

Grimstad Kunstforening vil gratulerer Linda A. Eriksen som stakk av med med flest stemmer for sitt akrylmaleri «Kontakt».  (bildet kan sees nederst i artikkelen)

Kunstforeningens styremedlem Gro Jareid inviterte både kunstneren og verkets ferske eier Øystein Marmøy til en hyggelig kunstprat, og overrekkelse av prisen.

Linda A. Eriksen har malt bilder i 11 år, og forteller at hun gjerne bruker symbolikk i sine kunstverk. «Jeg er glad i å male mennesker og glad i symbolikk. Jeg liker hvordan en tittel ikke trenger å styre tolkningen, men også kan åpne opp for videre tolkning.

I maleriet Kontakt var inspirasjonen følelsen av å være på let etter noe man ikke helt vet hva er». (Maleriet viser en hvitkledd kvinne som holder opp en lykt i nattemørket, mens bølgene slår rundt berget hun står på. I bakgrunnen skimtes et lys i det fjerne).

Øystein Marmøy, besøkte utstillingen og falt for bildet. «Jeg falt for hvordan det klassiske motivet var gjennomført teknisk. Jeg liker balansen i det, og hvordan kroppen er malt så anatomisk riktig med den løftede armen. Nattemørke er en utfordring å male, og jeg synes kunstneren er kommet veldig bra ut av det». Øystein har fra før mye kunst på veggene, og planlegger en aldri så liten ommøblering slik at bildet kommer til sin rett.

Linda ble svært glad for at publikum satte pris på maleriet. «Dette gir fin inspirasjon i det videre arbeidet». Prisen bestod av et diplom og et grafisk trykk av den lokale kunstneren Victoria Herrera. Linda er for øvrig aktuell med utstilling på Bryggekapellet i disse dager.

[metaslider id=»1047″]

Fakta: Utstillingen Vårslepp gikk av stabelen i Reimanngården i mars og april. En jury fra NBK Agder valgte ut 50 kunstverk, laget av amatørkunstnere fra hele regionen. Av disse stemte publikum altså frem sin yndling – Kontakt av Linda. A. Eriksen.