Elin Iglands arbeider diskuterer vevens konstruksjonsprinsipp og dens evne til å holde tråder i under kontroll, versus kaoset som oppstår i fraværet av kontrollen. I Fragmenter går Igland vekk fra den tradisjonelle vevstolen og undersøker frihetsbegrepet i vev, og hvor stor grad av kontroll man kan ha uten vevstolen og rutenettet som verktøy. Arbeidene utarbeides i utstillingsrommet og undersøker hva monteringen av arbeidene har å si for identiteten de får. De beveger seg mellom den todimensjonale flaten, installasjon og tredimensjonal skulptur.

Arbeidene til Igland består hovedsakelig av ull og en type nylon som er elastisk og ekspanderende. Materialundersøkelsen er en viktig del av arbeidsprosessen og utformingen av det visuelle utrykket. Materialets natur og iver etter å slå knute på seg selv, i møte med menneskets behov for orden og kontroll står som motsetninger til hverandre.

Elin Igland (f. 1982) bor og arbeider i Grimstad. Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen i Bergen og Kunsthøyskolen i Oslo med en mastergrad fra 2013. Igland har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Soft Galleri i Oslo (2017), Agder Kunstsenter i Kristiansand (2016), ved Trafo Kunsthall i Asker (2015). Igland er innkjøpt til Sørlandets Kunstmuseums samling. Hun har også mottatt flere stipender, blant annet 3-åring arbeidsstipend fra 2017. Hun er for tiden aktuell i markeringen av Norske Tekstilkunstneres 40 års-jubileum ”Fem Høydepunkter” i Bodø Kunstforening.