«Familien» av Tor-Arne Moen

Tor-Arne Moen (1966) er maler, grafiker og forfatter med atelier på Notodden siden 1992. Han har sin utdannelse fra Kunsthøyskolen i Bergen.

Maleren kjennetegnes med sin høyt oppdrevne figurative teknikk med tykke lag av maling i lag på lag og grove strøk med varierende penselbredde. Moen jobber som regel i serier over et tema som kan oppta ham i flere år før han skifter tema og stil og atter søker en ny vinkling i sine malerisk utgravninger. Noen ganger er skiftene så dramatiske mellom hans epoker at publikum knapt gjenkjenner maleren fra én utstilling til den neste. Moen hadde sitt gjennombrudd med en serie malerier til Hamsun samlede verker tidlig på 90-tallet og fortsatte med en serie ekspressivt utformede motorsykler. Siden har han malt seg gjennom et stort spekter av forskjellige tilnærminger til maleriet og vært innom de fleste klassisk, figurative disipliner med varierende motivkrets, som portretter, landskaper, byinteriører, burleske, fabulerende, mer eller mindre surrealistiske sammenstillinger mellom dyr og mennesker – kort sagt det meste.

I to perioder, fra 2004 til 2012 og fra 2017 og framover, har han jobbet med en nostalgisk tilnærming til maleriet med utgangspunkt i gamle svart-hvitt-albumfotografier som motivkrets og støtte for øyet. Her gjenkjenner betrakteren straks den fotografiske referansen til en viss tid og en viss type fotografi, samtidig som han opplever den maleriske tilføringen i strøk og farge i fete, ofte ekspresjonistiske strøk. Både referansene og det maleriske foredraget har i disse bildene en tilbakeskuende virkning, samtidig som betrakteren må innse at bildene er laget i vår tid og sett med vår tids øyne og vår tids nostalgi.